• کدخبر: 20261
  • انتشار خبر: ۱۱:۵۵ ق.ظ - سه شنبه ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
  • چاپ خبر

جای پای «عمار» در کاشان

یک اجرای خشک، کلیشه ای و دور از جذابیت هنری هم، در خور جشنواره ای نیست که علی رغم همه تلاشهای سیستماتیک برای حذف و دیده نشدن، خود را در اندازه ای مقبول به ثبات رسانده.

کاشان اول، خدیجه بصیرتی/ “هشتمین دوره جشنواره مردمی عمار” در هفته دوم دی ماه ۱۳۹۶ در کاشان آغاز به کار کرد.آن هم در یک جای دنج مثل حوزه هنری در خانه تاریخی تاج.

اما این اتفاق مبارک هم مثل بسیاری از حرکتهای فرهنگی ارزشی، تا اندازه ای با غربت همراه بود.
با اینکه بنرهای تبلیغاتی این پدیده فرهنگی در بعضی مناطق شهر به چشم می خورد اما جای خالی بسیاری از چهره های جوان دغدغه مند، در روزهای اکران، حاکی از ضعف تبلیغات و ناشناس بودن عمار بین توده مردم است.
کور سوی تبلیغاتی عمار در فضای مجازی را مقایسه کنید با چلچراغ جشنواره فیلم فجر در این فضا. شاید بتوان این مظلومیت را در دو محور عمده بررسی کرد:

۱- نحوه اجرا
۲-حمایت مردمی

در مورد اجرای جشنواره عمار در کاشان،باید بازنگری هایی صورت بگیرد. بخش زیادی از آنچه با عنوان تصاویر جشنواره فجر در فضای مجازی دست به دست می شود مربوط است به جاذبه های اجرای مراسم و حضور افراد سرشناس در حوزه های مختلف از هنر تا سیاست.
هرچند نفس جایگاه عمار منزه است از آن که تبدیل شود به محلی برای شو آف ستارگان سینمایی، که پشت گریمهای خاص و لباسهای خاص تر، اصرار به دیده شدن دارند؛ اما به همان اندازه، یک اجرای خشک، کلیشه ای و دور از جذابیت هنری هم، در خور جشنواره ای نیست که علی رغم همه تلاشهای سیستماتیک برای حذف و دیده نشدن، خود را در اندازه ای مقبول به ثبات رسانده.درست است که رویش عمار با انگیزه ی نمایش تفکر انقلابی، اتفاق افتاد؛ اما به نظر میرسد در مرحله اجرا نباید اصراری به اثبات آن بوسیله انواع سرود و کلیپ ها داشت؛ زیرا خود فیلمها به دلیل صداقت و نورانیت نیّت و ایدئولوژی ای که پشت صحنه وجود دارد، به خوبی این تفکر انقلابی و آرمانخواهی عدالت طلبانه را تبیین می کنند و چه بسا با یک برنامه اجرایی هنری تر و البته فرا سلیقه ای و فرا جناحی، میدان برای حضور مخاطبان متنوع تری باز شده و فرصت رویارویی با “تفکر عماری” برای افراد بیشتری فراهم گردد.
اما در مورد حمایت، بی شک مهمترین نهاد حمایتی برای عمار، خود مردم خواهند بود. زیرا عمار یک رسانه مردمی است،برای مردم. برای توضیح چگونگی حمایت، به سخنان جناب سید مهدی سیدی از فعالان عرصه رسانه،در پایان آخرین اکران جشنواره، استناد میکنم:

“الف: پای فیلم های عمار را به جمعهای خانوادگی و حتی مساجد محل باز کنید.

ب: هرفرد انقلابی باید صاحب یک رسانه باشد.

ج: روایتگر حرکتهای خوب فرهنگی باشید.”

شاید اجرای بند “الف” توانمندی خاصی را لازم نداشته باشد و با کمی همت و دغدغه مندی، عملی گردد؛ اما در مورد دو بند دیگر نیاز به مهارت آموزی خواهد بود.

برای تسلط به رسانه و شناخت لایه ها و ابعادش پیشنهاد می شود کارگاههای آموزشی متناسب با فضاهای مختلف رسانه ای ایجاد شود.
گارگاههای نویسندگی و فیلم نامه نویسی
گارگاههای نقد فیلم
کارگاههای مستند سازی و ….

جوانان مستعد زیادی چشم انتظار یک فضای آموزشی سالم با رویکرد انقلابی هستند و اگر به این ذخایر ناشناخته اهمیت داده شود حتما در دوره های بعدی جشنواره عمار، شاهد رویش هایی بی نظیر خواهیم بود. در این صورت هم خلاءهای تبلیغی، توسط همین نیروهای تعلیم داده شده پر می شود و هم تولید محتوا، ارتقائی چشمگیرتر خواهد داشت.

انتهای پیام/

درج دیدگاه

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

جستجو

آخرین اخبار

khabarkhoon.com