• کدخبر: 9079
  • انتشار خبر: ۱:۲۹ ب.ظ - شنبه ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
  • چاپ خبر
اختصاصی با مدیر حوزه‌های علمیه کاشان؛

توریسم راه میانبر نفوذ فرهنگی دشمن در شهرهای مذهبی/ ابتدا یزد و حالا نوبت کاشان است

حجت الاسلام منصور فرجی گفت: توریسم بهانه خوبی است برای باز کردن پای بعضی‌ها به کشور و این یک بحث جدی و تجربه تاریخی است توریسم الآن یک بحث جدی است که دشمنان ما برای نفوذ از آن استفاده می‌کنند عمده نفوذ فرهنگی را دشمن از طریق توریسم انجام می‌دهد و شهرهای مذهبی را خیلی کار می‌کنند الآن یزد تقریباً بخش عظیمی از آن از دست مردم خارج شده و در کاشان هم این اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کاشان اول، در سال‌های اخیر با افزایش پذیرش توریست‌ در شهر کاشان و رشد اقامتگاه‌های سنتی با هدف رونق صنعت توریسم بوده‌ایم صد البته با توجه به مشکلات اقتصادی کشور بحث توریسم بهترین راه برای تحقق اقتصاد مقاومتی است اما بر هیچ عاقلی پوشیده نیست که اگر زیرساخت‌های فرهنگی نظارتی لازم برای جذب توریست در نظر گرفته نشود این صنعت برای فرهنگ و امنیت کشور یک خطر جدی محسوب می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه شهرستان کاشان حجت الاسلام و المسلمین منصور فرجی در گفتگو با کاشان اول به آسیب‌های جدی توریسم و ضعف شدید زیرساخت‌های فرهنگی نظارتی صنعت توریسم در شهرستان کاشان اشاره کرد و بالاتر اینکه اگر حوزه علمیه هم بخواهد در این عرصه ورود پیدا کند مانع تراشی می‌کنند و می‌خواهند گردشگری در انحصار عده‌ای باشد و روحانیت به آن ورود پیدا نکند.

به نظر شما همراه با رشد صنعت توریسم در شهرستان کاشان برای جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی امنیتی باید چه شرایطی را در نظر بگیریم؟

گردشگری یک بحث جهانی است بحث توریسم یک منبع درآمد برای خیلی از کشورهای جهان است حداقل یک بخشی از بودجه کشورها را تامین می‌کند ایران هم خب بالاخره با توجه به مشکلات اقتصادی که دارد و با توجه به فرهنگ غنی هفت هزار ساله‌ای که ما داریم طبیعی است که گردشگرها به کشور ما اقبال نشان خواهند داد و ما هم باید این فضا را برای گردشگران باز کنیم.

 اما با چند الگو که حتماً باید مراعات شود بحث اول این است که ما باید زیرساخت‌های گردشگری را از اول آماده کرده باشیم تا گردشگر بیاید، بحث فضاهایی است که می‌خواهیم در اختیار اینها بگذاریم و همین‌طور کنترل این فضاها را باید در نظر داشته باشیم.

طبق آماری که داریم حدود ۸۰ خانه تاریخی در کاشان وجود دارد که حدود نصف آنها تبدیل به هتل شده است اما هیچ نظارتی بر این هتل‌ها وجود ندارد اگر کسی نظارت دارد بیاید بگوید که من نظارت دارم اینکه در آن خانه‌ها چه می‌گذرد؟ و آنهایی که وارد آن خانه‌ها می‌شوند چه اتفاقاتی برایشان می‌افتد؟ طبق بعضی از گزارش‌هایی که ما داریم نشان می‌دهد که ما گردشگری را درست کرده‌ایم اما راهکارهای استفاده از فضای گردشگری را اصلاً درست نکرده‌ایم.

بحث دیگر این است که ما اصلاً برای چه گردشگرها را می‌آوریم؟ برای اینکه فرهنگ خود را به آنها معرفی کنیم خب چه کسی باید این فرهنگ را منتقل کند؟ آن خانم‌ها و آقایانی که هستند، نهایت این است که سبقه تاریخی کاشان و این خانه‌ها را توضیح می‌دهند اما اینکه فرهنگ کاشان به عنوان یک مرکز شیعی توضیح داده شود چنین چیزی نیست و هیچ کسی را نداریم که این کار را انجام داده باشد.

حتی بدتر از این، امسال یک گروهی از قم آمدند متشکل از هشت نفر طلاب قم که زبان می‌دانستند زبان‌های مختلف را کار کرده‌ و عمده‌شان زبان انگلیسی را کار کرده‌ بودند جلسه‌ای را گذاشتند در میراث، ما هم در آنجا بودیم، پنج اداره دعوت شده بودند اما این پنج اداره عملاً هیچ کاری نتوانستند بکنند.

 جالب بود، این طلاب می‌خواستند یک بروشور راجع به امام حسین (ع) چاپ کنند چون از اول محرم تا آخر صفر می‌خواستند به کاشان بیایند. مشکل بزرگ ما مکان استراحت اینها بود یعنی خود خانه فین کاشان حاضر نشد آن خانه‌ای که آنجا دارد را در اختیار اینها بگذارد که من برای آنها سوئیت کرایه کردم. بعد مسئله دیگر ما بحث غذای این بنده‌های خدا بود تا امروز هزینه غذای آنها یک میلیون شده که ۳۰۰ هزار تومانش را داده‌ام و بقیه‌اش را هم باید خودم بدهم و من خجالت کشیدم و حتی خدمت آیت الله نمازی هم عرض کردم که پنج رئیس اداره آنجا نشسته بودند و نتوانستند بروشور رنگی راجع به امام حسین (ع) چاپ کنند آخرش رفتند یک بانی جور کردند و او این پول را داد این برای ما زشت نبود؟ من هم جای آنها را تامین کردم و هم غذایشان را تهیه کردم؛ بقیه چی؟ اوقاف هم گفته هزینه تبلیغشان را می‌دهم. بقیه ادارات چی؟ از فرمانداری آقایان آمده‌اند نشسته‌اند گل و بلبل و تعریف و خداحافظ!
میراث حتی حاضر نشد سوئیتی که داخل باغ فین بود را بدهد. بنده‌های خدا مجبورند هر روز به بلوار نماز در کوچه پس کوچه‌ها بروند در حالی که ما آنجا چند سوئیت داریم که مخصوص مهمان‌هاست.

به نظر شما علت این بی‌توجهی چیست؟

این به خاطر این است که اصلاً نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیفتد. بنده به صراحت عرض می‌کنم که آقایان با این بحث‌ها موافق نیستند جلسه می‌گذارند حرف می‌زنند ولی باشد و نباشد هیچ فرقی به حالشان نمی‌کند این است که حوزه خودش ورود پیدا کرده اما تازه این برای باغ فین است در حالی که در خانه‌های تاریخی دیگر هم این نیاز فرهنگی تبلیغی وجود دارد.

من به آقایان گفتم که شما نیم درصد از پول بلیط باغ فین را به بحث تبلیغ اختصاص دهید گفتند ما چنین اختیاری نداریم خب وقتی رئیس اداره چنین اختیاری ندارد وقتی فرمانداری چنین اختیاری ندارد وقتی رئیس اداره تبلیغات ما می‌گوید پول ندارم ما برای چی جلسه می‌گذاریم؟ اصلاً چه انگیزه‌ای وجود دارد؟ آقایان به جلسه می‌آیند صحبت می‌کنند اما آخرش گردن ما می‌افتد چرا که انگیزه ندارند.

باغ فین یک مرکز تاریخی نیست بلکه یک مرکز مذهبی تاریخی است اینجا امیرکبیری بوده که حالا شاخصه‌های مذهبی و اخلاقی او بماند اما اینکه وصیت کرده در کربلا دفن شود بعد ما آمدیم همان جایی که طرف وصیت کرده در کربلا دفن شود و به نوعی شهید شده است توریستی می‌آوریم که پوشش مناسبی ندارند. من خودم دیدم خانمی که پوششی نداشت و فکر کردم او یک مرد است یعنی در باغ فین کار به جایی رسیده که چون محصور است پوشش خود را بر می‌دارند و هیچ کس هم نیست بگوید شما چرا اینجوری هستید؟

حتی می‌خواستم به خاطر پوشش نامناسب توریست‌ها و صحنه‌های زشتی که دیده شده بود درب مدرسه آقابزرگ را ببندم چرا که این مدرسه قداست دارد و مرحوم نراقیین در اینجا بوده‌اند اما از فرمانداری و میراث نامه نوشتند که آنجا یک مرکز ثبت شده است و مخالفت کردند.

جالب‌تر اینکه می‌گویند کشاورزی در کاشان جواب نمی‌دهد یک هندوانه ۱۰ هزار تومان آب می‌خواهد و دو هزار تومان به فروش می‌رسد که هشت هزار تومان ضرر است و بهترین جایگزین را صنعت توریست معرفی می‌کنند. بنده خدمت آیت الله نمازی هم عرض کردم که این یک تفکر اشتباه و خطر جدی است. این را باید از حالا باهاش مقابله کنیم. چرا که آقایان یک بنایی را می‌گذارند و بعد می‌روند. کسانی که می‌آیند دیگر نمی‌توانند این بنا را خراب کنند مثل جشنواره گل و گلاب که در قمصر از حدود ۱۵ سال پیش شروع کردند. آن روز می‌خواستیم مقابله کنیم اما گفتند فلان مسئول خودش برادر دو شهید است اما چه شد؟ حالا طوری شده که دیگر قابل کنترل نیست و مسائلی که در آنجا اتفاق می‌افتد غیر اخلاقی و غیر شرعی است و به نام نظام انجام می‌شود.

همین باغ فین را مگر حدود هفت هشت ماه پیش اجاره ندادند؟ دو شب اجاره کردند و یک خواننده آوردند و در و دیوار کاشان عکس این خواننده را زدند باغ فین را به یک مبلغ سنگین اجاره کردند و بلیط فروختند از جلوی سن ۶۵ هزار تومان تا آخر سن که ۴۵ هزار تومان بود و هیچ کس نگفت چه کسی این اجازه را داده که باغ فین که به عنوان یک مرکز فرهنگ عمومی است چرا شما آمدید خصوصی‌اش کردید؟

تا چه اندازه این احساس خطر جدی است؟

بعضی از بحث‌هایی که امروز در کاشان مطرح می‌شود خیلی خطرناک است؛ چرا وقتی به این هتل‌ها می‌روید نوشته‌اند ورود ممنوع؟ و نمی‌گذارند همین‌طوری وارد شوید چرا؟ به خاطر اینکه آنجا آزاد است توریست‌ها آزادند و حجاب ندارند حتی یکی آمده بود به من می‌گفت من بازنشسته‌ام و در یکی از خانه‌های تاریخی مشغول به کار هستم و در آنجا اصلاً پوششی وجود ندارد و من مجبورم شب تا صبح آنجا بمانم و من چه کار کنم؟ به او گفتم شما بازنشسته‌ای و حقوق داری چه کاری بلدی؟ گفت بنایی گفتم دنبال همان کار برو اما آنجا نرو.

ما زیرساخت‌های ساختمانی را درست کرده‌ایم اما زیرساخت‌های فرهنگی نه، زیرساخت‌های نظارتی نه، زیرساخت‌های تبلیغی نه، حتی یک بروشور به آنها بدهیم که فرهنگ دینی کاشان را بشناسید و بروید این را هم نداریم اصلاً فلسفه توریسم این است که ما فرهنگ خود را منتقل کنیم و بدانند که ما چقدر غنی هستیم الآن کره با فیلم‌هایی که خودشان می‌گویند افسانه است فرهنگ نداشته خود را به دنیا القاء می‌کنند و ما هم پول می‌دهیم و می‌خریم اما ما داشته‌های خودمان را نمی‌توانیم انتقال دهیم برای اینکه در آن شورایی که تصمیم‌گیری می‌کنند یک نفر که بر مسائل فرهنگی خانه‌های تاریخی نظارت داشته باشد وجود ندارد چرا ندارد؟ برای اینکه اگر باشد درد سر می‌شود و نیروهای نظارتی آنجا هم ضعیف عمل می‌کنند.

اگر ما این زیرساخت‌ها را درست کردیم توریست می‌تواند یک صنعت خوب باشد اما اگر درست نکردیم توریست می‌تواند یک آسیب جدی باشد حداقل اینکه فرهنگ بیگانه را به ما منتقل می‌کند گاهی بعضی توریست‌ها دیده می‌شوند که تقریباً هیچ بر سر ندارند حالا می‌گوییم اینها مسلمان نیستند و حجاب به آنها واجب نیست اما ورود به جایی که وجهه مذهبی دارد باید رعایت شود گاهی پوشش گردشگران داخلی که به کاشان می‌آیند بدتر است اما هیچ نظارتی نیست.

چه راهکاری برای مقابله با آسیب‌های پیش‌روی صنعت توریسم پیشنهاد می‌کنید؟

اگر بخواهیم صنعت توریست را وارد کنیم باید یک تیم فرهنگی داشته باشیم این تیم باید حداقل ۵۰ درصد از هزینه‌های خانه‌های تاریخی در اختیارش باشد بتوانند خوب کار کنند مراکزی در اختیارشان باشد و از این حالت انحصاری که بعضی‌ها درست کرده‌اند بیرون بیاید.

لذا توریسم بهانه خوبی است برای باز کردن پای بعضی‌ها به کشور و این یک بحث جدی و تجربه تاریخی است توریسم الآن یک بحث جدی است که دشمنان ما برای نفوذ از آن استفاده می‌کنند عمده نفوذ فرهنگی را دشمن از طریق توریسم انجام می‌دهد حداقل یک سوم توریست‌هایی که وارد کشور می‌شوند آمده‌اند یک فرهنگی را به ما القاء کنند اینها اصلاً دوره دیدند آموزش دیدند به اسم توریسم وارد کشور ما می‌شوند.

وضعیت شهرهای مذهبی به ویژه کاشان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای مثال در قم چند تا خانم را گرفته بودند که جلوی حرم پوشش خیلی بدی داشتند بعداً گفتند که به ما پول داده‌اند جلوی حرم اینطوری راه برویم که ما ببینیم جو قم پذیرش چنین پوششی را دارد یا ندارد؟ اگر کسی به شما چیزی نگفت پس ما می‌توانیم پوشش‌های غربی را وارد قم هم بکنیم، روی قم خیلی کار می‌کنند شهرهای مذهبی را خیلی کار می‌کنند الآن یزد تقریباً بخش عظیمی از آن از دست مردم خارج شده و در کاشان هم این اتفاق می‌افتد.

خانه‌های تاریخی را چه کسانی می‌خرند؟ با چه فرهنگی؟ از تهران می‌آیند این خانه‌ها را می‌خرند و می‌سازند؛ آیا نظارتی هست؟ فقط می‌گویند دست شما درد نکند و یک پولی نصیب شهرداری شد و دلمان را به اینها خوش کرده‌ایم.

برای مثال امسال بچه‌های سپاه یک اتاق برای امر به معروف در داخل باغ می‌خواستند کلی دردسر داشتند و میراث می‌خواست خارج از باغ به آنها اتاق بدهد و دست آخر پس از کلی اصرار یک اتاقی را در طبقه بالا به آنها دادند و رئیس میراث می‌گفت ما حق نداریم از این اتاق‌های باغ به شما بدهیم و اجازه نداریم.

اصلاً فرهنگ‌سازی دینی و مذهبی در بحث توریسم یک بحث صفر است و کسی به آن فکر نکرده برای مثال توریست آمده و از همین گروهی که در باغ فین مستقر بودند پرسیده که من نمی‌دادم بحث شیرخوارگان یعنی چی؟ که آن مبلغ ما می‌گوید برای او توضیح داده و متاثر شده و حتی با آن بچه‌ها عکس گرفته است خب چرا ما نتوانیم حتی یک بروشور چاپ کنیم؟ و برای یک میلیون تومان باید بانی جور کنیم و بعد که تمام شد مجبور شدند سیاه و سفید چاپ کنند. بنده‌های خدا چیزی ندارند و دور از زن و بچه اذیت می‌شوند در حالی که فرماندار یا شهردار با یک تماس می‌توانند برای اینها سوئیت فراهم کنند.

انتهای پیام/

نویسنده

نوشته شده توسط ناشناس در بهمن ۱۱ام, ۱۳۹۵

کاش سایر مسئولان و مدیران شهری هم با این شجاعت سخن می‌گفتند؛ در ایام نوروز واقعا فضای باغ فین افتضاح است و مسئولان میراث عین خیالشان هم نیست!!!

نویسنده

نوشته شده توسط شهروند منتقد در بهمن ۱۱ام, ۱۳۹۵

با سلام و خسته نباشید به مسئولان انقلابی کاشان اول
در تایید فرمایشات حجت الاسلام فرجی باید بگویم که پدر من هم خدمتکار یکی از همین هتل‌های سنتی است که از جو خراب آنجا برای ما می‌گوید برای مثال خانم‌ها بدون حجاب در حیاط هتل سیگار می‌کشند و در معرض دید سایر اشخاصی که به آنجا می‌آیند قرار دارند.

نویسنده

نوشته شده توسط کاشانی‌ام در بهمن ۱۱ام, ۱۳۹۵

با سخنان و نظرات ایشان موافقم اما کجاست گوش شنوا؟! کاش مسئولان شهری آنقدر که به فکر پول در آوردن هستند کمی هم به فکر فرهنگ و دین این مردم بینوا باشند.
اسکناس‌های سرمایه‌دارهایی که این خانه‌ها را خریده و هتل می‌زنند چشم و هوش مدیران ما را برده است!!

درج دیدگاه

نظرسنجی

نظر شما در مورد عملکرد شهرداری کاشان چیست؟

مشاهده نتایج

بارگذاری ... بارگذاری ...

جستجو

آخرین اخبار

khabarkhoon.com