• کدخبر: 9601
  • انتشار خبر: ۹:۳۴ ق.ظ - سه شنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
  • چاپ خبر
گزارشی از وضعیت طرح مدارس حمایتی/1

«مدارس حمایتی» از چه حمایت می کند؟

فعالیت بسته­ مدارس حمایتی در حالی وارد سال دوم شد که هنوز برخی از معلمان حقوق سال قبل خود را به طور کامل دریافت نکردند و همچنان به کار خود ادامه می ­دهند؛ برای اینکه از کم و کیف این موضوع بیشتر مطلع شویم، پای درد دل­ چندین معلم این طرح در کاشان نشستیم و از برخی مسئولان امر در آموزش و پرورش نیز پیرامون این طرح سوالاتی کردیم.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کاشان اول، حدود دو سال است که خبری را در مورد مدارسی با طرحی جدید می شنویم. طرحی به نام بسته حمایتی از مدارس غیر دولتی که رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، ایجاد آن را برای توسعه عدالت آموزشی وحمایت از مدارس غیر دولتی بیان کرده است.

از سال ۹۳ زمزمه های واگذاری و به نوعی اجاره مدارس دولتی به موسسان مدارس غیر دولتی، نگرانی های خاصی را در بین نمایندگان به وجود آورد. قاسم جعفری سخنگوی وقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گزارش حضور علی‌ اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش و جمعی ازمعاونان وی را در جلسه این کمیسیون برای پاسخگویی به ابهامات این طرح، با چنین نقدی همراه می کند: وزیر و مسئولان آموزش و پرورش در واقع بیشتر به موضوع جلب مشارکت مردم و سایر بخش‌ها برای رفع مشکلات آموزش و پرورش تأکید می‌ کنند اما در حال حاضر عملا واگذاری مدارس دولتی به بخش غیر دولتی در حال انجام است که با برخی مستندات قانونی با موضوع خرید خدمات از مدارس غیر دولتی مغایرت دارد.

از سوی دیگر مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران با توجه به بند ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، تبدیل مدارس دولتی به غیر دولتی را قانونی می داند و اجرای این طرح را برای ارتقای کیفیت آموزش معرفی می کند نه منافع اقتصادی آموزش و پرورش.

فعالیت بسته­ مدارس حمایتی در حالی وارد سال دوم شد که هنوز برخی از معلمان حقوق سال قبل خود را به طور کامل دریافت نکردند و همچنان به کار خود ادامه می ­دهند؛ برای اینکه از کم و کیف این موضوع بیشتر مطلع شویم، پای درد دل­ چندین معلم این طرح در کاشان نشستیم و از برخی مسئولان امر آموزش و پرورش نیز پیرامون این طرح سوالاتی کردیم.

در این گفتگو­ها یکی از معلمان از باقی مانده­ حقوقش از سال قبل می­ گوید و دیگری از وضعیت سخت معیشتی ­اش و دیگری از کلاس­های پرجمعیتی که به او دل بسته ­اند و تنها دلخوشی شان خانم معلم جوانی است که هر روز مشکلاتش را پشت در کلاس می­ گذارد و با روی باز، روزش را آغاز می ­کند و دلش نمی­ آید آن­ها رها کند.

 دیگری از استرسی می ­گوید که هر روز به او وارد می ­شود که نکند قراردادی با او بسته نشود و عذرش را بخواهند و آن یکی از فرزند دو ماهه اش تعریف می کند که مانند دیگر کارکنان خانم، نه تنها از مزایایی  مانند حق شیر و حق اولاد بهره مند نیست، بلکه حقوقی نیز دریافت نکرده است تا به پرستار کودکش بدهد.

با توجه به این درد دل­ های معلمان و پرسش­هایی از برخی مسئولین و مؤسسان که درخواستشان فاش نشدن نامشان بود، دریافتیم که تنها دلخوشی این معلمان بیمه ۳۰ روزه ­ای است که برای آن­ها پرداخت می ­شود و وعده ­های گاه به گاه پرداخت مساعده­ برخی از موسسان که گاهی عملی می­ شود و گاهی به ماه­های آینده و شاید هم سال یا سال­های آینده موکول می ­شود.

این در حالی است که  فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیر کل کانون تربیت اسلامی در ارزیابی این بسته حمایتی به نسیم آنلاین می گوید: چیزی که لازم است پژوهش است و اینکه بیایید علل موفقیت و عدم موفقیت را در مدارس غیر دولتی پیدا کنید و از شتابزدگی بپرهیزید. وی ضمن درخواست کم کردن سرعت کار،  واگذاری مدارس با دانش آموز را خلاف کرامت انسانی عنوان می کند.

اما در این میان علی اضغر فانی که کمتر از یک ماه از تحویل صندلی اش در وزارتخانه آموزش و پرورش می گذرد، اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیر دولتی را بسیار موفق توصیف می کند و توسعه مشارکت ها را یکی از سیاست های جوی آموزش و پرورش دولت یازدهم می داند. وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه مطلب به خبرگزاری ایسنا با تاکید به این که  هیچ گونه خصوصی سازی یا واگذاری مدارس صورت نگرفته است بیان می کند که اجرای این طرح در مناطق محروم کشور شرایط تحصیل  را برای دانش آموزان بیشتر فراهم کرده است.

وی برنامه های این بسته را در هفت مورد مطرح می کند که تسهیل فرآیند صدور مجوز تاسیس و راه اندازی مدارس غیر دولتی  را اولین هدف این بسته می داند.

خرید خدمات آموزشی و تکمیل ظرفیت مدارس غیر دولتی به منظور افزایش کیفیت در مدارس دولتی را به عنوان دومین برنامه و سومی را واگذاری بخشی از امور تصدی در آموزش و پرورش به بخش غیر دولتی  عنوان می کند.

فانی تامین منابع انسانی مورد نیازدر مدارس غیر دولتی و کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی به مدارس غیر دولتی را موارد ۴ و ۵ بیان می کند و ششمین مورد را اعطای تسهیلات کم بهره بانکی و اعطای بخشی از درآمدها به عنوان کمک بلاعوض به مدارس غیر دولتی مناطق محروم و بی بضاعت برای جذب دانش آموز را مورد آخر برمی شمارد.

از سوی دیگر معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اجرای عجولانه بسته حمایتی مدارس غیر دولتی را در آینده مشکل ساز می داند و عنوان می کند: این طرح شتابزده و دیر هنگام به استان ها رسیده است. نگرانی او در این مورد برای گزینش عجولانه  نیروهای صلاحیت دار است و معتقد است این کار عدالت آموزشی را زیر سوال می برد.

با این وجود مرضیه گرد رئیس سازمان همچنان هدف بسته ی حمایتی از مدارس غیر دولتی را افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی از طریق کاهش جمعیت دانش آموزی در این مدارس می داند و خواستار حمایت و پشتیبانی دولت و مشارکت همگانی می شود.

حال این سوالات به ذهن می­ رسد که مسئولیت این مسائل را چه کسانی باید به عهده بگیرند؟ معلمان، والدین، دانش آموزان، موسسان یا اداره آموزش و پرورش و شاید هم وزیر!؟ و چرا از معلمان که مهم­ترین و کلیدی­ ترین گرداننده این طرح هستند، در «بسته ­های حمایتی» حمایت نمی­ شود؟ کاشان اول، پرونده ارزیابی و اثرسنجی مدارس حمایتی را در کاشان گشوده است تا این طرح نوپا را از زوایای گوناگون و و از دریچه نگاه همه اقشار درگیر با آن، از مدیران و معلمان گرفته تا دانش آموزان و خانواده هایشان به سنجه انصاف بکشاند.

انتهای پیام/

نویسنده

نوشته شده توسط حمید رضا چرختابیان در دی ۳ام, ۱۳۹۵

تشکر از گزارش شما در این روزگار وانفسا پرداختن به این مسئله مهم نشان از دور تندشی شماست . تشکر چرختابیان فرهنگی

درج دیدگاه

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

جستجو

آخرین اخبار

khabarkhoon.com