• کدخبر: 9619
  • انتشار خبر: ۱:۴۶ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
  • چاپ خبر
فراز و فرودهای قطار کاشان

برای ماندگاری طرح‌های بزرگ بی‌تفاوت نباشیم

با خیال و شعار نمی‌توان ثابت کرد کاشان بزرگ مستحق بهترین هاست، باید با همراهی و مشارکت و پشتیبانی بر پایداری و ماندگاری طرح‌های بزرگ نظیر فرودگاه و راه آهن در کاشان همت گماریم.

کاشان اول– حسین قطنی باف/ شهر توریستی کاشان، قطب گردشگری کشور، به عنوان دومین شهر استان اصفهان در شمال این استان و در کرویدور شمال جنوب کشور قرار دارد.
این شهر به علاوه آران و بیدگل به سبب داشتن کارخانه‌های فراوان، محل کار هزاران کارگر مهاجر از شهرهای مجاور و به علت وجود دانشگاههای معتبر، محل تحصیل هزاران دانشجوی غیربومی است.
از طرفی گسترش روز افزون شاخص‌های جمعیتی، گردشگری، صنعتی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، خدماتی، اجتماعی، خانوادگی و… در کاشان و آران و بیدگل و نزدیکی این دو شهرستان به قم و تهران و اصفهان باعث شده مبادلات تجاری، اداری، خانوادگی، فرهنگی و… مردم این شهرستان‌ها در دهه‌های گذشته دوچندان شود، به حدی که مردم کاشان و آران و بیدگل هر چند دقیقه یکبار با اتوبوس‌های برون شهری و حتی با خودروهای سواری خود، سفرهای کوتاه و چندساعته‌ای به تهران و اصفهان دارند.
مسئولان این منطقه در سالهای اخیر برای توسعه حمل و نقل مسافر و سفرهای ایمن برون شهری مردم، تلاش‌های زیادی را کرده‌اند که مسافربری کردن فرودگاه کاشان و گسترش سفرهای ریلی از جمله این تلاشهاست.

۱- به رغم تلاشهای نماینده وقت، شهروندان کاشان، انتقال مسیر قطار سریع السیر تهران – اصفهان از سمت کاشان به سلفچگان و دلیجان را هیچگاه فراموش نمی‌کنند.
مسیر ریلی و قطاری که چند سال پیش با پیگیری‌های مهندس اصغر گرانمایه‌پور نماینده اسبق کاشان و آران و بیدگل بنا بود از ایستگاه کاشان بگذرد اما متاسفانه این تلاش‌ها به یکباره نقش بر آب شد و پیگیری‌های مسئولان دلیجان و سلفچگان کارگر افتاد و قرار شد این خط آهن از مسیر این شهر‌ها بگذرد و به اصفهان برسد و در‌‌نهایت اینکه حسن روحانی رئیس جمهور صبح روز ۶ اسفند ۱۳۹۳ در قم، خبر اجرای طرح راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان را اعلام کرد.
تغییر این مسیر ریلی، در حالی اتفاق افتاد که کاشان (۴۰۰ هزار نفری) و آران و بیدگل (۱۰۰ هزار نفری) به لحاظ جمعیتی، جاذبه‌های توریستی، واحدهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی، علمی و دانشگاهی و حتی جغرافیایی به هیچ وجه با شهرهایی مثل دلیجان و سلفچگان (در مجموع با جمعیتی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر) قابل مقایسه نیست.
ضمن آنکه وضعیت توپوگرافی کاشان به لحاظ دشت بودن و همچنین کوتاه‌تر بودن مسیر (به میزان ۴۴ کیلومتر) برای اجرای خط آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان بسیار مقرون به صرفه‌تر از مسیر کوهستانی سلفچگان – دلیجان بود.

۲- با پیگیریهای مهندس اصغر گرانمایه نماینده وقت، قطار اتوبوسی «ارم» شهریور سال ۱۳۸۷ در مسیر تهران – کاشان راه اندازی شد؛ آن قطار هر روز ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه صبح از تهران به سمت کاشان و ساعت ۱۷ و ۲۰ دقیقه از کاشان به سمت تهران حرکت می‌کرد؛ اما بعد از گذشت دو سه ماه سرویس دهی این قطار، به خاطر استقبال نکردن شهروندان به خاطر ساعت نامناسب رفت و برگشت، متوقف شد.

۳- پس از ۸ سال مجددا با پیگیریهای نماینده مردم، فعالیت قطار تندرو در مسیر کاشان – تهران از ابتدای آبان امسال آغاز شد.
قطار تندرو پردیس با ۴ واگن و با ظرفیت کل ۲۳۶ نفر از دوم آبان از سر گرفته شد و این قطار هر بامداد از کاشان به سمت تهران و هر شامگاه از تهران به کاشان مسافران این مسیر را جابجا می‌کند. ‌
مدیرکل برنامه ریزی راه آهن کشور به تازگی از تغییر ساعات حرکت این قطار خبر داده و گفته: از یک دی تا ۲۴ اسفند حرکت قطار تندرو کاشان – تهران از کاشان ساعت ۵:۰۵ صبح و از تهران ساعت ۱۸:۳۵ خواهد بود. وی همچنین با اعلام خبر افزایش سرعت سیر این قطار گفت: سرعت قطار تندر کاشان – تهران از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد و بر این اساس این قطار صبح‌ها ساعت ۴۰: ۷ در تهران و شب‌ها ساعت ۴۵: ۲۰ در کاشان خواهد بود ضمن آنکه قیمت بلیت این قطار نیز با رایزنی‌های نماینده مردم کاهش یافت تا استفاده از این قطار مقرون به صرفه‌تر شود.

قصد نگارنده از کنار هم قراردادن این خبر‌ها این بود که به شهروندان کاشان و آران و بیدگل عرض کنیم که انتقال قطار سریع السیر اصفهان – کاشان – قم به عنوان مسئله‌ای فراموش نشدنی در اذهان ما باقی خواهد ماند و آن را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد، اما این امیدواری وجود دارد که با پیگیری‌های نماینده کنونی مردم با احداث یک مسیر آنتنی؛ کاشان به خط آهن سریع السیر اصفهان – قم – تهران وصل شود.

باید اذعان و تاکید کرد اجرای مسیر آنتنی و اتصال به خط آهن سریع السیر تهران – اصفهان مستلزم همراهی و اقبال و مشارکت مردم است با این توضیح که قطار تندرو (ترنست) کاشان – تهران که فعالیت آن از ابتدای آبان از سر گرفته شد و در یک نوبت بلیت آن کاهش یافت و در نوبت اخیر ساعت حرکت آن از کاشان و تهران تغییر کرده و سرعت سیر آن نیز بیشتر شده اگر با بی‌اقبالی شهروندان کاشان و آران و بیدگل مواجه شود، تبعات و پیامد آن، پیگیری احداث مسیر آنتنی برای اتصال به خط سریع السیر اصفهان – تهران را تحت تاثیر قرار خواهد داد و چه بسا مسئولان وزارت راه و راه آهن به بهانه کمبود مسافر و نداشتن توجیه اقتصادی مسیر آنتنی کاشان، هرگز برای اجرای این طرح تصمیم جدی نگیرند.

از این رو باید گفت بخشی از پیشرفت و توسعه منطقه به عزم و اراده و اولویت بندی و مشارکت شهروندان عزیز نیز بر می‌گردد.
با خیال و شعار نمی‌توان ثابت کرد کاشان بزرگ مستحق بهترین هاست، باید با همراهی و مشارکت و پشتیبانی بر پایداری و ماندگاری طرح‌های بزرگ نظیر فرودگاه و راه آهن در کاشان همت گماریم.
انتهای پیام/

درج دیدگاه

نظرسنجی

نظر شما در مورد عملکرد شهرداری کاشان چیست؟

مشاهده نتایج

بارگذاری ... بارگذاری ...

جستجو

آخرین اخبار

khabarkhoon.com