• کدخبر: 9632
  • تاریخ انتشار خبر: ۵:۲۶ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
  • چاپ خبر
15823_620

«چالش مانکن» و بی هدفی‌های مدرن

بی هدفی و بی غایتی، از عناصر روحیه مدرن است که در این چند سال اخیر با توسعه تصاعدی جهان مجازی، شکل های محیرالعقولی به خود گرفته و در حال تبدیل به یک گفتمان غالب فرهنگی است. 

FacebookTelegramViberWhatsApp

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کاشان اول، عمرش به یک ماه هم نمی‌رسد اما دنیا و فضای مجازی را به تسخیر در آورده است و همه از جوان و پیر و هنرمند و تاجر گرفته تا سیاستمدار و ورزشکار را درگیر خود کرده است. تب «چالش مانکن» مثل یک بیماری مسری کاربران دنیای مجازی را گرفتار خود کرده است به گونه‌ای که این ابتکار بی هدف، عجیب و ساده آن‌قدر به مذاق کاربران دنیای مجازی خوش آمده که همه به فکر تولید ویدئوهایی از «جمع‌های فریز»شده خود افتادند. ویدئوهایی که در آن افراد بدون حرکت هستند، گویی برای چند ثانیه برق فشار قوی آنان را خشک کرده است!
چالش مانکن چیست؟
چالش مانکن نام یک رویداد ویدئویی است که در آن از کاربران خواسته شده در هر حالتی که هستند بدون حرکت بمانند و هیچ کاری انجام ندهند! معمولا این رویداد با آهنگ «بیتلز سیاه» در پس‌زمینه این چالش ضبط می‌شود. چالش مانکن با هشتگ #MannequinChallenge به وسیله رسانه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام استفاده می‌شود.
از کجا شروع شد؟
طبق توضیحات برگرفته از ویکی پدیا، چالش مانکن برای اولین بار توسط چند نوجوان آمریکایی تصویر برداری شد. در ابتدا این دانش آموزان بدون هیچ هدفی و تنها به عنوان تفریح و سرگرمی اقدام به تهیه فیلم کردند که با انتشار فیلم خود در صفحه یوتیوب با عنوان مانکن‌های فلوریدا توانستند بیشترین بازدید را کسب کنند . یکی از ورزشکارهای حرفه ای آمریکا تصمیم گرفت کلیپ را بازسازی کند، پس از بازسازی حرکات، این ویدئو همانند نسخه اصلی مورد توجه قرار گرفت  تا اینکه به صورت خودجوش چالش مانکن با هشتگ #MannequinChallenge در کشور آمریکا معروف شد. کم کم چالش مانکن توانست در بین دیگر کشورها از جمله ایران به شهرت برسد.
هدف چیست؟
پیشتر چالشی به نام سطل آب یخ مرسوم شده بود که بر مبنای آن افراد دعوت شده به آن چالش می‌باید یا ظرف مدت ۲۴ ساعت یک سطل آب یخ را بر روی سر خود خالی می‌کردند و یا اینکه به جای اینکار مبلغی پول – معمولاً حدود ۱۰۰ دلار – را جهت مبارزه با بیماری موسوم به ALS(یک بیماری عصبی پیشرونده است که سبب زوال تدریجی سلول‌های عصبی‌ می‌شود ) اهدا نمایند. این ایده خوبی برای توجه جهانیان به این بیماری خاص بود. وقتی فردی چالش یاد شده را تکمیل می‌کرد، می‌بایست چندین نفر دیگر – معمولاً سه نفر- را به این چالش دعوت می‌کرد، که همین موضوع سبب گشت هر روز افراد بیشتری در آن شرکت نمایند حتی چهره‌های شاخص سیاسی و اجتماعی و ورزشی. اگرچه چالش سطل آب یخ باعث شناسایی و کمک مالی فراوان به بیماری ALS شد ولی در چالش مانکن چنین نگاهی دیده نمی‌شود و تنها می‌توان گفت این چالش شیوه‌ای جالب برای ثبت لحظه‌های زندگی در هر موقعیت و شرایطی است.
سلبریتی‌هایی که مانکن شدند
چالش مانکن با حضور سلبریتی‌هایی مثل کریستیانو رونالدو، ادل و… پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای پیدا کرد حتی در جریان اهدای نشان آزادی توسط باراک اوباما به ۲۱ نفر در کاخ سفید، همین چالش برگزار شد، اما پر طرفدارترین این ویدئوها مربوط به تیم‌های ورزشی بزرگ دنیاست که در رختکن، سالن بدن‌سازی و حتی در زمین بازی تصاویر جالبی را از چهره‌های بدون حرکت خود ثبت و منتشر کرده‌اند. در ایران نیز بسیاری از بازیگران همچون بهنوش طباطبایی و حسام نواب صفوی و ستاره‌های فوتبال به چالش مانکن پیوسته‌اند.
معروفترین چالش مانکن
اخیرا کلیپی از چالش مانکن در شهر شیراز منتشر شد که بیشترین بازدید را در بین کمپین مانکن‌ها به خود اختصاص داد . در این کلیپ تعدادی از افراد مختلف جامعه با لباس‌های متفاوت در پوزیشن‌های مختلف مانند مجسمه بدون تحرک ایستاده‌اند اما یکی از پر بازدیدترین کلیپ چالش مانکن نسخه غربی مربوط به رختکن بازیکنان تیم ملی فوتبال اسپانیا می‌باشد. این کلیپ بسیار هنرمندانه با ایده‌های خلاق تهیه شده است. در میان ستاره های فوتبال ایران نیز تیم تراکتورسازی بعد از به ثمررساندن گل‌های مسابقه با برق نوین شیراز، این چالش را در زمین به اجرا گذاشتند و لحظات شگفت‌انگیزی را برای تماشاگران و البته لنزهای دوربین به وجود آوردند.

بی هدفی و بی غایتی، از عناصر روحیه مدرن است که در این چند سال اخیر با توسعه تصاعدی جهان مجازی، شکل های محیرالعقولی به خود گرفته و در حال تبدیل به یک گفتمان غالب فرهنگی است.

انتهای پیام/

درج دیدگاه

جستجو

آخرین اخبار

khabarkhoon.com